Antimobbestrategi
Hornbæk Skoles antimobbestrategi skal være tydelig for elever, forældre og personale. Det er et fælles ansvar at bekæmpe mobning.
Formål
Formålet med vores antimobbestrategi er at skabe handlemuligheder og fælles retning, så alle børn kan trives og få en god og tryg hverdag på skolen.
Gennem en vedvarende og systematisk indsats vil vi på Hornbæk Skole sammen - medarbejdere, elever og forældre - arbejde på at modvirke mobning og skabe en høj grad af trivsel for alle skolens elever.
Vores antimobbestrategi skal bidrage til at sikre systematik i de forebyggende indgribende indsatser på skolen og i vores indsatser, hvis mobning eller lignende opstår.
Målsætninger
- Vi vil forebygge mobning ved at have fokus på tidlig indgriben og arbejde aktivt med gode børnefællesskaber og læringsmiljøer.
- Vores antimobbestrategi skal bidrage til at sikre systematik i de forebyggende, indgribende indsatser på skolen og i vores indsatser, hvis mobning eller lignende opstår.
Skolens forståelse af mobning
Mobning er gentagne handlinger, der holder en eller flere elever udenfor fællesskabet, bevidst eller ubevidst.
Mobning opstår i fællesskaber, som mangler noget positivt at samles om, og foregår ved forskellige typer handlinger, der markerer hvem, der holdes udenfor. Mobning kan udspringe af utrygge kulturer.
At forstå mobning handler derfor om mere end at udpege et offer og en mobber. Det handler om at få øje på gruppens mønstre – at se på elevernes indbyrdes samspil og positioner.
Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker mellem eleverne.
Digital mobning
Mobning kan også finde sted i elevernes digitale verden. Digital mobning foregår, når et barn/ung eller flere bliver forfulgt, udelukket eller gjort grin med på sociale eller digitale medier.
Digital mobning kommer til udtryk i handlinger, der kan opleves krænkende, ekskluderende og nedværdigende. Børn og unge kan opleve digital mobning på sociale medier i interaktion med andre, hvor handlingerne systematisk er rettet mod én eller flere personer.
Tegn på digital mobning:
- Skrive grimme ting om og til hinanden
- Holde hinanden udenfor ved fx. gruppebeskeder
- Tage billeder og dele gentagne gange uden tilladelse
- Stalking på sociale medier
Forebyggelse
Tryghedsskabende fællesskaber
På Hornbæk Skole tager vi udgangspunkt i, at undervisningen skal samle eleverne og være fællesskabende, og vi tilbyder fælles deltagelse i en meningsfuld social praksis.
En klasse skal være en meningsgivende helhed - et fællesskab, en base - og vi arbejder ud fra, at fælles normer giver ro, overblik og tryghed. Lærere og pædagoger vil desuden sørge for i det daglige arbejde at møde hver enkelt elev anerkendende og nysgerrigt.
Obligatoriske trivselsforløb
I vores møde med eleverne såvel i undervisningen som i fritiden arbejder vi for at skabe trivsel og gode relationer.
Som elev på Hornbæk Skole gennemgår man forskellige trivselskurser, fx Trin for trin (0. klasse), samarbejdsøvelser (efter behov), konflikthåndtering og social pejling (6. klasse). Der arbejdes desuden med digital dannelse på flere årgange. Du kan se skolens obligatoriske forløb her.
De 8 gyldne
På Hornbæk Skole inviterer vi alle elever og forældre til et styrket samarbejde gennem "De 8 gyldne".
De 8 ønskværdige skolekompetencer danner fundamentet for skolens trivselstilgang på tværs af indskoling, mellemtrin og udskoling. Arbejdet med gode skolekompetencer giver et fælles sprog og en øget mulighed for at afstemme forventninger mellem skole, elever og forældre. Vi samarbejder med forældrene og ser netop dette som en ressource, der bidrager til at give alle elever samt skolens personale den bedst mulige skoledag.
Målet med "de 8 gyldne" er at danne og uddanne vores elever til livsduelige mennesker gennem stærke fællesskaber båret på værdierne i de ”8 gyldne”. Vi ønsker, at elever og forældre vil opleve genkendelighed og sammenhæng i skolens systematiske arbejde med dannelse, trivsel og læring.
- Jeg går i skole for at lære.
- Jeg møder til tiden og er klar til undervisning.
- Jeg overholder klassens taleregler.
- Jeg holder fokus på min opgave.
- Jeg følger en besked fra en voksen.
- Jeg samarbejder med andre elever.
- Jeg taler ordentligt til og om andre.
- Jeg håndterer mine konflikter fredeligt.
Handlepligt ved mobning eller lignende
Forældre orienterer barnets klasselærere, hvis de oplever mobning. Når en medarbejder på skolen får en henvendelse angående mobning eller selv observerer mobning, samarbejder man med sit team for at undersøge og vurdere, om der er tale om mobning.
Hvis der konstateres mobning eller lignende, udarbejdes en handleplan, som præsenteres for forældrene. Vi anbefaler som regel, at forældre kontakter hinanden direkte, når der er tale om mobning eller dårlig kommunikation mellem elever.
Ansvar for indgriben og opfølgning
Læreren/pædagogen udarbejder en handleplan sammen med sit team og underretter nærmeste leder herom. Lederen følger op på, at handleplanen bliver udarbejdet og fulgt. Vi anbefaler generelt, at forældre følger deres barns kommunikation på de sociale medier nøje. Ved digital mobning bør forældre være særligt opmærksomme på kommunikationen og følge op på uhensigtsmæssig kommunikation.
Genoprettelse og forankring
Klassens fællesskab og elevernes trivsel drøftes løbende på møder i klasseteams. Ved tilfælde af mobning drøftes mobning systematisk ved hvert klasseteammøde. Handleplanen revideres løbende efter behov, således at der arbejdes målrettet mod at ændre situationen og styrke fællesskabet.
Hvad gør I, hvis antimobbestrategien ikke overholdes?
Ledelsen skal sikre at antimobbestrategien overholdes. Ved tilfælde, hvor antimobbestrategien ikke overholdes, indkaldes til et opmærksomhedsmøde på skolen, hvor yderligere tiltag og revidering af handleplanen aftales.