Værdiregelsæt

Vision

Vi tror på, at Hornbæk Skole bør være det naturlige skolevalg for distriktets børn.

Gennem et inkluderende og forpligtende fællesskab med andre børn, unge og voksne, skal eleverne udvikle selvværd og selvtillid.

Hornbæk Skole stræber efter et højt fagligt niveau og et miljø, hvor vi bliver dygtige sammen.

Hornbæk Skole skal skabe faglige og sociale læringsrum, så enhver elev kan udfolde og udvikle sine potentialer fuldt ud, så eleverne forlader skolen med motivation til livslang læring og udvikling samt lyst og kompetencer til at tage aktiv del i samfundet.

• På Hornbæk Skole vil vi forblive med at være en inkluderende og attraktiv skole for elever, forældre og medarbejdere.
  • På Hornbæk Skole udvikler vi eleverne til at blive livsduelige demokratiske borgere med deltagelsesmuligheder i samfundet.
  • Hornbæk Skole vil være kendt for en læringsfremmende kultur, der understøtter elevernes sociale og faglige læring.

Kerneværdier i praksis

Rettigheder og pligter

Som forælder på Hornbæk Skole har man ret til:

• at forvente en tidssvarende undervisning, der lever op til folkeskoleloven
  • at blive orienteret om væsentlige forhold vedrørende dit barn
  • at tage kontakt til skolen
  • at forvente kompetente, engagerede og anerkendende lærere, pædagoger og ledelse

Som forælder på Hornbæk Skole har man pligt til:

• at være bekendt med skolens værdigrundlag og ordensregler
  • at holde sig opdateret på Aula og Min uddannelse
  • at stimulere barnet til at have en positiv holdning til skolen både i den daglige samtale og på de sociale medier
  • at underrette skolen om væsentlige ændringer i barnets hverdag
  • at drage omsorg for, at skolens materialer behandles ordentligt
  • at sørge for, at barnet møder skoleparat (udhvilede, sund morgenmad, sund madpakke, velforberedte, pakket taske).

Som elev har du ret til:

• at føle dig som en del af fællesskabet
  • at møde passende udfordringer, der tager udgangspunkt i egne unikke egenskaber, interesser, evner og læringsbehov
  • at udvikle dig fagligt og socialt i et trygt læringsmiljø
  • at lærere, pædagoger og ledelse er tydelige voksne, der møder dig anerkendende, og lægger vægt på, at du bliver set og hørt.

Som elev har du pligt til:

• at øve dig på de 8 gyldne kompetencer
  • at kende skolens ordensregler
  • at respektere hinanden i fællesskabet, også når du møder nogen, der er anderledes end dig selv
  • at følge anvisninger fra de voksne
  • at holde dig opdateret på Aula og Min Uddannelse i forhold til de forventninger, dine lærere har til dig
  • at tale pænt om skolen og skolens elever, samt personale i den daglige samtale, samt på sociale medie

Hvordan sikres, at værdiregelsættet er synligt og kendt af alle på skolen?

Skolens værdiregelsæt skal formidles og  afspejles i alle ansattes møder med elever og forældre. Skolens ordensregler er ophængt ved skolens kontor og præsenteres ved behov i klasserne.

Hvordan sikrer I ejerskab omkring jeres værdiregelsæt blandt alle på skolen?

Værdiregelsættet er udarbejdet af skolens bestyrelse og revideres løbende efter behov. Alle ændringer præsenteres for alt personale

Hvad gør I, hvis værdiregelsættet ikke overholdes?

Såfremt værdiregelsættet generelt ikke overholdes, udarbejdes en plan for at understøtte værdiregelsættet. Såfremt skolens ordensregler ikke overholdes, henvises til afsnittet om: “Brud på ordensregler”.