Værdigrundlag
Forældre deler varme boller ud på en mørk og kold december morgen.
Forældre deler varme boller ud på en mørk og kold december morgen.
Hornbæk Skole skal forberede eleverne bedst muligt til livet efter folkeskolen. Hornbæk Skole skal være kendt for sit engagement, den grundlæggende og eksperimenterende læring samt aktiviteter for medarbejdere, elever, forældre og lokalsamfundet.
Hornbæk Skole skal være en attraktiv skole, der tiltrækker og fastholder elever, forældre og medarbejdere.
Hornbæk Skole er erklæret mobbefri, hvilket betyder, at vi aktivt arbejder på at reducere mobning, bl.a. via en årligt tilbagevendende emnedag.
I et inkluderende og forpligtende fællesskab med andre børn, unge og voksne skal eleverne udvikle selvværd og selvtillid.
Hornbæk Skole skal være det naturlige skolevalg for distriktets børn.
Hornbæk Skole vil et højt fagligt niveau. Hornbæk Skole skal skabe faglige og sociale læringsrum, så enhver elev kan udfolde og udvikle sine potentialer fuldt ud, og så eleverne forlader skolen med motivation til livslang læring og udvikling samt lyst og kompetencer til at tage aktivt del i samfundet.
Eleverne skal udvikle deres faglighed gennem passende udfordringer, krav og forventninger.
Undervisningen skal tilrettelægges på en måde, så den tilgodeser alle elevers mulighed for at udnytte deres faglige potentialer.
Undervisningen skal udvikle elevens evne til at reflektere over egen læring og til at anvende de opnåede faglige kompetencer. Her indgår undervisningen i de praktisk/musiske fag som væsentlige fag til udvikling og styrkelse af kreativitet og mod til "at tænke ud af boksen".
Rammen for undervisningens indhold er de nationale trin- og fællesmål.
Ved indgangen til ungdomsuddannelserne er det målet, at eleverne gennem deres grundskoleforløb har lært og behersker følgende kulturteknikker:
Endvidere er det målet, at elevernes kreativitet og evne til innovativ tænkning er blevet styrket og dyrket i alle fag, så de opnåede færdigheder fra undervisningen i de praktisk/musiske fag er videreudviklet, så de kan understøtte hele elevens læringspotentiale i den videre vej gennem uddannelsessystemet.
Ansvarlighed er et bærende princip i vores møde med hinanden, men det er også et mål at børnene i forhold til deres alder udvikler ansvarlighed i forhold til sig selv, hinanden og omverdenen. Tydelige forventninger fremmer ansvarlig adfærd.
Den afgående skolebestyrelse har igangsat en revision af skolens værdiregelsæt. Forventes færdigt efteråret 2022.