Dygtige elever

På Hornbæk Skole væger vi elevernes faglige- og sociale trivsel, samt gode læringsfællesskaber med henblik på at sikre gode deltagelsesmuligheder for alle eleverne.

Formål

At øge de særligt dygtige elevers læring og trivsel i inklusionsfremmende læringsmiljøer.

Organisering

Organiseringen af ressourcerne koordineres i et samarbejde af et team af vejledere efter modtagelse af indstillinger fra klassens lærere.

Vejledning finder sted i klassekontekst, mindre grupper eller som sparring med kolleger.

Indsatsområder

Identifikation

Indsatsen består af screening af elever i 1. klasse (forår) og idenfikation i samarbejde med forældre og klassens lærere/pædagoger.

Når screeningsresultaterne foreligger:

  • afholdes tværfaglige vejledningsmøder med klasseteam
  • forløb- og opfølgningssamtaler aftales
  • tilbagemelding til forældre

Der ydes sparring i forhold til:

  • identifikation og udpegning af særlige kendetegn
  • at sikre, at de særligt dygtige elever har de bedst mulige læringsbetingelser og deltagelsesmuligheder
  • idder til metodikker og værktøjer, der inkluderer de særligt dygtige elever i normal undervisningen - som f.eks. ABC-modellen, ugeskema og Co-teaching
  • differentiering
  • eventuelt elevforløb eller co-teaching forløb

Skole-hjem samarbejde

Vejlederen vil efter behov sparre med de primære lærere i klassen og sammen drøfte indsatsen. Det er de primære lærere, der informerer forældrene, når det vurderes relevant.

Vejlederen kan også deltage i møder med forældre og eksterne samarbejdspartnere.