Dygtige elever
På Hornbæk Skole væger vi elevernes faglige- og sociale trivsel, samt gode læringsfællesskaber med henblik på at sikre gode deltagelsesmuligheder for alle eleverne.
Formål
At øge de særligt dygtige elevers læring og trivsel i inklusionsfremmende læringsmiljøer.
Organisering
Organiseringen af ressourcerne koordineres i et samarbejde af et team af vejledere efter modtagelse af indstillinger fra klassens lærere.
Vejledning finder sted i klassekontekst, mindre grupper eller som sparring med kolleger.
Indsatsområder
Identifikation
Indsatsen består af screening af elever i 1. klasse (forår) og idenfikation i samarbejde med forældre og klassens lærere/pædagoger.
Når screeningsresultaterne foreligger:
- afholdes tværfaglige vejledningsmøder med klasseteam
- forløb- og opfølgningssamtaler aftales
- tilbagemelding til forældre
Der ydes sparring i forhold til:
- identifikation og udpegning af særlige kendetegn
- at sikre, at de særligt dygtige elever har de bedst mulige læringsbetingelser og deltagelsesmuligheder
- idder til metodikker og værktøjer, der inkluderer de særligt dygtige elever i normal undervisningen - som f.eks. ABC-modellen, ugeskema og Co-teaching
- differentiering
- eventuelt elevforløb eller co-teaching forløb
Skole-hjem samarbejde
Vejlederen vil efter behov sparre med de primære lærere i klassen og sammen drøfte indsatsen. Det er de primære lærere, der informerer forældrene, når det vurderes relevant.
Vejlederen kan også deltage i møder med forældre og eksterne samarbejdspartnere.